Wie zijn de duinboeren?
Een groep van circa 180 boeren, die zich in 1995 hebben verenigd in een stichting. De boeren wonen en werken allemaal rondom het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, gelegen tussen Tilburg, Waalwijk en Den Bosch. Vandaar de naam Duinboeren.
Onze bedrijven staan bekend om hun vriendelijke karakter en aangename schaalgrootte. We zijn er trots op dat we mogen ondernemen in een uniek stukje Brabant, dat de achtertuin vormt van alle inwoners in dit gebied.
Als Duinboeren vinden we het belangrijk dat er toekomstperspectief blijft voor agrarische bedrijven in ons gebied. Van gangbaar tot biologisch, maar ook voor verbrede landbouwbedrijven. Bijvoorbeeld gericht op recreatie, vergaderen, streekproducten, educatie en zorg.
Daarom werken we al sinds de oprichting in 1995 aan allerlei projecten op het gebied van bodemverbetering, ammoniakreductie, natuurbeheer, tegengaan van verdroging, maar ook de ontwikkeling van streekproducten en recreatie als verbrede activiteit. Verder hebben we door de jaren heen gewerkt aan diverse landinrichtingsprojecten. We voelen ons sterk verbonden met onze omgeving. We dragen daarom graag ons steentje bij om het landschap en de unieke natuur te behouden.
De Stichting Duinboeren en Maatschappij wordt geleid door een enthousiast team, bestaande uit bestuursleden van boeren met ondersteuning van een kleine groep professionele medewerkers.
Historie
Voordat in 1995 De Loonse en Drunense Duinen in Midden-Brabant de status van Nationaal Park kregen, braken onzekere tijden aan voor onze agrariërs. Wat stond ons te wachten nu de Duinen en de Brand de status van Nationaal Park kregen? Eens te meer belangrijk om gezamenlijk te zorgen dat het bestaansrecht van onze boeren niet in het geding zou komen. En zodoende werd in aanzet Stichting Overlegplatform Duinboeren opgericht om agrariërs in onze karakteristieke streek te behouden.
Door de jaren heen hebben we mooie en grote projecten mogen doen met elkaar. Door de ondernemende geest van de boeren en door altijd kansen te zien, groeide de stichting uit tot een voorloper met landbouwkundige projecten. We zijn trots op waar we staan, op de boeren en op de omgeving. Ook zijn we trots op de samenwerking met allerlei gebiedspartners zoals Rabobank, Natuurmonumenten, Brabants Landschap, waterschappen, gemeenten en de provincie Noord-Brabant.
Kernkwaliteiten
-
Zorgzaam zijn: De Duinboeren dragen zorg voor de bedrijven, voor landschap en natuur en voor de leefbaarheid van het gebied en zijn daarmee gebied versterkend.
-
Kwaliteitsproducten: het leveren van een hoge kwaliteit aan producten en diensten.
-
Verbinden: De Duinboeren verbinden zich niet alleen onderling, maar ook met het gebied, de natuur, de inwoners, gebiedsorganisaties en overheden.
-
Denken in kansen: Duinboeren zijn creatief en maken gebruik van mogelijkheden die er zijn.
-
Passie: De Duinboeren pakken met enthousiasme zaken aan.
-
Gastvrij: De Duinboeren zijn open en ontvangen graag bezoekers op hun bedrijven en in het gebied.
Strategie, doelen
Bij de doelen komen een aantal thema’s naar voren:
- Bedrijven: Vitaal en toekomstbestendig
- Concrete projecten om bedrijven toekomstperspectief te bieden. (water, ruilverkaveling, pachtprijzen, duurzame energie, natuur inclusief)
- Werkgroepen op thema of per (sub)gebied
- Gebied, Boer en landschap in evenwicht brengen met behoud van melkveehouderij
- Overheden en terrein-beherende organisaties het verhaal van de Duinboeren vertellen en bewegen om dat verhaal mogelijk te maken (en intussen hun eigen doelen realiseren)
- Zelf gebied beheren • Consument/product
- Verbinding/beleving voor consumenten bieden
- Educatie op (basis)scholen, mede gericht op het vinden van voldoende ondernemers die zich ook in de toekomst in het gebied willen inzetten.
- Open dagen organiseren
- Verhaal vertellen aan burgers / consumenten, gericht op begrip en waardering
- Verbreding assortiment Duinboeren
- Communicatie
- Duinboeren zichtbaarder maken
- Verhaal vertellen aan burgers /consumenten / overheden / TBO’s
- Producten /diensten bekend maken /marketing / streekproduct promoten.
- Ook communicatie onderling verbeteren
- Jaarlijks terugkerend promotie-evenement Duinboerendag